اسلام چیست؟
نوشته شده توسط : مرتضی

س: اسلام چيست؟

ج: اسلام عبارت است از يك سلسله عقايد و احكام كه پاسخگوى همه نيازهاى بشر، در كليه مراحل زندگى مى باشد.

س: بنيانگذار مكتب اسلام كيست؟

ج: اسلام، زاييده فكر بشر نيست. خداوند متعال، اسلام را كامل و بدون كم و كاست، براى جهانيان نازل فرموده است.

س: آيا اسلام مى تواند براى هميشه پايدار بماند؟ و در هر زمان و مكان قابل پياده شدن است؟ و بدرد هر ملتى مى خورد؟

ج: خداوند متعال، اسلام را طورى قرار داده است كه مى تواند در همه اعصار و قرون، در سرتاسر پهنه زمين، دين تمامى ملتهاى جهان باشد.

س: آورنده اسلام كيست؟

ج: خداوند، رسالت اسلام را بر عهده آخرين پيامبرش حضرت محمد (ص) قرار داده است.

س: پيغمبر اسلام در چه زمانى مى زيسته است؟

ج: چهارده قرن پيش. شش قرن پس از ميلاد مسيح (ع) امسال كه سال1399 هجرى قمرى مطابق با1979 ميلادى(1) است. يك هزارو چهارصد و دوازده سال از عمر اسلام مى گذرد.

س: دين اسلام با دين عيسى و دين موسى و ديگران چه فرقى دارد؟

ج: اديان آسمانى بسيارند. هر دينى متناسب با زمان تشريع خودش بوده است، و هميشه با آمدن دين بعدى، دين قبلى منسوخ مى شده است، و اسلام آخرين دين آسمانى و آخرين چراغ هدايت بشر است. فرق بين اديان، درست مانند فرق بين مدارج تحصيلى، ابتدائى، متوسطه و دانشگاهى است. جوامع بشرى نيز همچنانكه در طى اعصار و قرون، مراحل ترقى و تكامل را مى پيموده اند، دين كاملترى براى هدايت آنان مى آمده است كه با سطح فكر و نوع زندگى آنان متناسب باشد، تا آنكه نوبت به اسلام رسيده است كه دين هميشگى بشر است.

به عبارت ديگر، اديان آسمانى در اصل باهم اختلافى ندارند. آنچه اختلاف بين اديان به حساب مى آيد، چيزى جز تفاوت بعضى فروع يك دين با دين ديگرنمى تواند باشد كه آن هم مربوط به تغيير روش زندگى و تحول جوامع بشرى است.

س: آيا در اسلام تحول و تكاملى وجود دارد؟

ج: اسلام دو جنبه دارد و شامل دو نوع قواعد و قوانين است: اول، قواعد ثابت اسلام، كه تحول در آنها راه ندارد، و اگر تغيير و تبديل پيدا كنند، هلاكت و فساد ببار خواهند آورد، مانند: خوب بودن، راستگوئى و امانت دارى، زشت بودن ظلم و بخل، حرام بودن احتكار و قتل، واجب بودن نماز و روزه، لازم بودن، رضايت طرفين در معامله.

دوم، قوانين متحول اسلام، كه قابل تغيير و تبديل هستند، و مبناى تشخيص اين قوانين، يك سلسله قواعد كلى است كه اسلام وضع كرده است و در هر زمان با توجه به تحولات جوامع بشرى و پيشرفتهاى علمى و تغيير روش زندگى افراد بشر، حكم اسلام را در باره هرچيز تعيين مى كنند.

مثلاً، وقتى وسيله نقليه از چارپا به ارابه، به اتومبيل، به قطار، به هواپيما و به غيره تبديل مى شود، يا وسيله روشنائى از شمع به پيه سوز، به برق، به انرژى اتمى و به غيره تكامل پيدا مى كند، اسلام نه تنها با اين تحول نظر مساعد نشان مى دهد، بلكه بشر را براى طى مراحل تكامل زندگى مادى، تشويق نيز مى كند.

س: آيا اسلام پاسخگوى همه نيازهاى بشر هست؟ چگونه؟

ج: البته! اسلام، كليه نيازهاى فرد و جامعه را مرتفع مى سازد اما، چگونه؟

قرآن كريم و سنت پيغمبر (ص)، دو نوع احكام و مقررات تشريع كرده اند:

اول، احكامى كه اختصاص به يك موضوع بخصوص دارد، مانند: حرام بودن شرابخوارى.

دوم، احكامى كه عموميت دارد و كليه موارد را شامل مى شود، مانند: حرام بودن استعمال هرنوع ماده مست كننده.

س: از كجا مى گوئيد اسلام پاسخگوى همه نيازهاى بشرى است؟ بسيارى پديده ها نوظهور هستند كه در قرآن و سنت، حتى نامى از آنها به ميان نيامده است، مانند: بانك و بيمه كه در هنگام نزول قرآن و آغاز رسالت اسلام مردم نام آن را هم نشنيده بودند.

ج: اسلام دين خدا است و مشيت خداوند برآن قرار گرفته است كه تا ابد بشر را بوسيله اين دين هدايت فرمايد، و علم خداوند بر همه چيز احاطه دارد. بنا بر اين، ما معتقديم كه اسلام پاسخگوى همه نيازهاى بشر است، حتى در مورد پديده هاى به قول شما نوظهور!

همين دو مثال كه شما ذكر كرديد. اسلام ضمن قوانين كلى، حكم خود را در باره هردوى آنها صادر كرده است. مگر بانك غير از مجموعه خدماتى مانند وام، ضمانت، حواله و از اين قبيل است كه اسلام جزء به جزء، احكام مربوط به آنها را بيان كرده است. بيمه هم، يكى ازمصاديق آيه شريفه قرآن كريم: (الا ان تكون تجارة عن تراض منكم)(2) است، كه هرگونه داد و ستد را با رضايت طرفين صحيح مى داند، و مشمول قاعده كلى: (اوفوا بالعقود) است. كه اجراى هرگونه قراردادى را با شرائط مذكور در فقه اسلام واجب مى گرداند.

س: انسان، چه احتياجى به اسلام دارد؟

ج: اسلام عبارت است از عقايد و احكام.

اصول عقايد اسلام، حقيقت اند، و هركس از حقيقت رو گردان باشد، خرافاتى است. از طرف ديگر، اعتقاد نداشتن به اصول عقايد اسلام، باعث محروميت آدمى از رستگارى آخرت مى باشد.

احكام اسلام را اگر كسى گردن ننهد، با دست خود، زندگى دنيايش را خراب كرده است، تكليف آخرتش هم كه معلوم است. شريعت اسلام بر همه نظام ها و قوانين ها برترى دارد قوانين اسلام، همه جا و همه وقت با مراحل مختلف زندگى انسانها قابل تطبيق است. به عبارت ديگر، بايد گفت: خوشبختى براى انسان جز در سايه تعاليم عاليه اسلام، مفهومى ندارد.

س: اولاً، از كجا بفهميم كه غير از اين جهان كه در آن زندگى مى كنيم، جهان ديگرى هم هست كه آخرت نام دارد و لازمه سعادت انسان در آن جهان، اعتقاد و عمل به اسلام است؟ ثانيا، به چه دليل شريعت اسلام از ديگر نظام ها و قوانين بشرى بهتر است و با اوضاع و احوال زندگى انسانها سازگارتر است؟

ج: در مورد اينكه، از پس اين جهان كه در آن بسر مى بريم جهان ديگرى هم هست، دلايل بسيارى وجود دارد، و بحث و استدلال پيرامون آن يك رشته از علوم اسلامى بنام علم كلام را تشكيل مى دهد. از نظر علوم روز هم تحقيقات روانشناسى در زمينه هاى تنويم مغناطيسى و احضار ارواح و غيره، جاودانگى روح را پس از مرگ به اثبات رسانيده است(3).

اما، اينكه شريعت اسلام از همه نظامهاى حقوقى و قوانين بشرى بهتر است، با مقايسه احكام و قوانين اسلام با ديگر سيستم هاى حقوقى و قضائى و قوانين ساخته انديشه بشر كه براى رفع نيازهاى گوناگون انسانها تدوين شده اند روشن مى شود(4).

بد نيست بدانيد كه دانشمندان غربى، با آنكه مسلمان نبوده اند، هركدام با زبان علمى خودشان و با تعبير مخصوص خودشان عظمت اسلام را ستوده اند و به برترى آن بر ساير اديان، اعتراف كرده اند، از جمله:

برناردشاو مى گويد:

(اى كاش اروپا زمامدارى مانند محمد مى داشت، تا همه دردهاى آن را يكجا درمان كند. محمد را بايد منجى بشريت دانست من معتقدم دين محمد تنها دينى است كه همه شرايط لازم را دارا است، و با همه مراحل گوناگون زندگى سازگار است من پيش بينى مى كنم كه اروپاى فردا دين محمد را خواهد پذيرفت. اروپاى امروز هم كم و بيش اسلام را پذيرفته است وه كه دنياى امروز تا چه حد به وجود مردى همانند محمد نيازمند است، كه همه مشكلاتى جهان را حل كند!)

دكتر گرينه فرانسوى مى گويد:

(من همه آيات قرآن را كه با علوم طبيعى و بهداشتى و پزشكى كه از آغاز دوران تحصيل خوانده بودم، بررسى كردم و دريافتم كه با شناخت هاى علمى جديد، كاملاً انطباق دارد و در ارتباط هستند، من وقتى دريافتم كه محمد بدون آنكه نزد كسى تعليم گرفته يا درس خوانده باشد، بيش از هزاران سال پيش اين سخنان را فرموده است مسلمان شدم. من اطمينان دارم هركس كه در هر رشته اى از علوم تخصص دارد، اگر كارى را كه من كردم بكند، يعنى آيات قرآن را كه به تخصص وى مربوط مى شوند. مورد مطالعه و مقايسه قرار دهد، بى ترديد اسلام خواهد آورد. البته اگر خردمندانه و بى غرض، در ميدان تحقيق گام گذارد.

ماركس دكتر در فلسفه مى گويد:

(محمد نخستين پيامبرى است كه همه سخنانش ثبت و ضبط شده است. از اينجا، مى توان به موقعيت ممتازى كه محمد دارد پى برد و راستى و درستى و بى كم و كاستى احاديث وى را دريافت. اين يك حقيقت مسلم است كه رسالت محمد اين بوده است كه جهانيان را با چكيده معارف اديان گذشته آشنا سازد، و اديان آسمانى را جلوه اى نوين بخشد. رسالت محمد، تنها قانون تغييرناپذير جهان است و تمامى دستاوردهاى دين محمد با افكار جديد سازگار مى آيد).

شيريل رئيس دانشكده حقوق دانشگاه وين مى گويد:

(جهان بشريت به خاطر آنكه مردى بزرگ همانند محمد به آن منسوب است، افتخار مى كند. وى با آنكه درس نخوانده بود. توانست بيش از چهارده قرن پيش، شريعتى را بنيان نهد كه ما اروپايى ها اگر طى دو هزار سال بتوانيم به اوج معارفش راه يابيم خشنود خواهيم شد.

دكتر ريسين مورخ مى گويد:

(دين محمد از همان نخستين ساعتى كه در زمان پيغمبر ظهور كرد، بر اين نكته تأكيد داشت كه يك دين جهانى است. دين اسلام براى همه نژادهاى بشرى آمده است، و با هر سطح فكرى سازگار است، و در همه جوامع بشرى در هر مرحله اى از تمدن كه باشند، قابل پياده شدن است).

فيلسوف كرللس اول مى گويد:

(در شرق، قانونى وجود دارد كه محمد فيلسوف عرب، آن را تدوين كرده و پايه گذارى كرده است. اگر همه مردم جهان از اين فيلسوف عرب پيروى مى كردند، و به قانون وى گردن مى نهادند. در سراسر جهان بيش از يك حكومت وجود نمى داشت، و حتى دو نفر باهم اختلاف پيدا نمى كردند، و كسى بركسى نيازمند نمى شد).

س: آمار مسلمانان جهان در حال حاضر چقدر است؟

ج: دقيقا معلوم نيست. آمارهايى كه برخى كتابها و مجلات بدست داده اند، رقمى نزديك به هشتصد ميليون (800،000،000) نفر را نشان مى دهد(5).

س: مسلمانان در كجا ساكنند؟

ج: مسلمانان، تقريبا، در همه كشورهاى جهان، پراكنده اند و بيشترشان در آسيا و آفريقا بسر مى برند.

س: آيا مسلمانان عقيده دارند كه دينشان دين جهانى خواهد گرديد؟

ج: آرى، مسلمانان معتقدند كه دينشان دين همه جهانيان خواهد شد و يك نفر غير مسلمان برجاى نخواهد ماند. قرآن كريم وعده فرموده است كه: دين اسلام را بر همه اديان غلبه خواهد داد: (ليظهره على الدين كله).

در احاديث متواتر از پيغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) آمده است كه در آخرالزمان مردى از دودمان پيغمبر اسلام به نام مهدى ظهور مى كند و اسلام را در پهنه زمين، عالمگير مى گرداند.

س: نظر اسلام راجع به زندگى دنيا چيست؟ آيا اسلام به جسم توجه دارد يا به روح نظر دارد، يا به هردو؟

ج: نظريه اسلام در باره زندگى و جسم و جان و ماده و روح، در اين آيه شريفه قرآن كريم خلاصه مى شود: (و منهم من يقول ربنا آتنا فى الدنيا حسنة و فى الآخرة حسنه و قنا عذاب النار اولئك لهم نصيب مما كسبوا)(6) يعنى: و بعضى از مردمان سخنشان اين است كه پروردگارا در دنيا به ما نيكى عطا كن، و در آخرت به ما نيكى عطا كن، و ما را از آتش دوزخ نگاهدار. هم اينانند كه بهره كاملى از تلاش خويش مى گيرند.

در حديث شريف آمده است: (ليس منا من ترك دنياه لاخرته، و ليس منا من ترك آخرته لدنياه) يعنى: از ما نيست كسى كه دنيايش را به خاطر آخرتش ترك گويد، و از ما نيست كسى آخرتش را به خاطر دنيايش ترك گويد!

در حديث ديگر آمده است: (اعمل لدنياك كأنك تعيش ابدا، و اعمل لآخرتك كأنك تموت غدا) يعنى: براى دنيايت چنان بكوش و تلاش كن كه گويى تا ابد زنده خواهى ماند، و براى آخرتت چنان بكوش و تلاش كن كه گويى فردا خواهى مرد!(7).

 

1 ـ در متن عربى:1387 هجرى قمرى، مطابق با1967 ميلادى. 

2 ـ سوره نساء: آيه 29. 

3 ـ مؤلف بزرگوار در هريك از مباحث اعتقادى كتابهاى مستقلى تأليف فرموده اند، از جمله رجوع شود به (العقائد الاسلاميه) و (كيف عرفت الله) و (هل تحب معرفة الله) كه ترجمه آنها به نامهاى عقايد اسلامى، آفريدگار جهان و يكتا خداى جهان آفرين منتشر شده است. ناشر. 

4 ـ به عنوان نمونـه، رجوع شـود به كتاب (نظام حقوق زن در اسلام) اثر استاد شهيد علامه مجاهد حاج شيخ مرتضى مطهرى (ره). 

5 ـ طبق برخى آمارهاى اخير، در حال حاضر مسلمانان جهان بالغ بر دوميليارد نفر مىباشند. 

6 ـ سوره بقره: آيه 201 ـ 202. 

7 ـ اين علامت، در مواردى به كار رفته است كه يكى دو سطر عبارت يا شعر عربى كه با متن عربى كتاب سازگارتر بوده است، در ترجمه فارسى حذف شده است.

 




:: موضوعات مرتبط: اسلامی , ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 آذر 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: